Changes in the Constantinopolitan interpretation of the right to grant autocephaly

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15290/elpis.2023.25.01

Keywords:

autocephaly, Church, canon law, Patriarchate of Constantinople, Mother Church

Abstract

This article focuses on presenting the contemporary position of the Patriarchate of Constantinople regarding the issue of autocephaly. The analysis takes into account the documents and statements of the Constantinopolitan superiors of the 20th century and verifies them with the regulations of canon law and the Orthodox ecclesiastical tradition. As a result of the conducted research, conclusions were drawn up that shift the essence of the problem from technical issues regarding the announcement of a formal act of independence towards defining clear rules regarding mutual relations, obligations and rights of autocephalous Churches.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Konstantinopolskij Tomos o priznanii avtokefalii 1998 g. [online] https://illyabey.livejournal.com/65277.html, [08.07.2023].

Letter of Patriarch Athenagoras to Metropolitan Pimen. (1971). St. Vladimir’s Theological Quarterly, 15, 1/2. 63-70.

Patriarchal and Synodal Tome of the Ecumenical Patriarchate (April 1937), Prot. No. 609. [online] https://www.unifr.ch/orthodoxia/de/assets/public/files/Dokumentation/Synodality/Albania_Tomos.pdf, [08.07.2023].

Patriarshij i Synodalnyj Tomos nadannja avtokefal’nogo cerkovnogo ustroju Pravoslavnij Cerkvi v Ukraini, Pravoslavna Cerkva Ukrainy. (2019). [online] https://www.pomisna.info/uk/document-post/patriarshyj-i-synodalnyj-tomos-nadannya-avtokefalnogo-tserkovnogo-ustroyu-pravoslavnij-tserkvi-v-ukrayini/, [19.07.2023].

Prawosławna diaspora. (2016). Cerkiewny Wiestnik, 4. 44-49.

The Statute of the Orthodox Church in America. (2022) Orthodox Church in America. [online] http://www.oca.org/DOCstatute.asp?SID=12&ID=1, [19.07.2023].

Tomos cařihradského patriarchy Meletia, Čís. prot. 1132. Dokumenty archiepiskopa Sawatije. [online] http://orthodox.or.cz/tomos/tomos-kon1.htm#k3, [08.07.2023].

Antiochenus, P. (2018). Patriarch Athenagoras Clearly States How Autocephaly Must Be Granted. Orthodox History. [online] https://orthodoxhistory.org/2018/09/25/athenagoras-autocephaly/, [06.07.2023].

Araszkiewicz, M. (2010). Koherencyjny model rozumowań prawniczych. Archiwum filozofii prawa i filozofii społecznej, 1. 19-38.

Betlejko, J. (2017). Święty i wielki sobór Cerkwi prawosławnej. Studia i dokumenty ekumeniczne, 1 (80). 50-73.

Borkowski, A. (2018). Rola laikatu w procesie udzielania autokefalii. Latopisy Akademii Supraskiej, 9. 18-29.

Bulgakov, S. (1925). Ocherki uchenija o Cerkvi. Put’, 1. 53-78.

Dragas, A. G. (2016). The Autocephaly of the OCA: History, Arguments, and Aftermath. Greek Orthodox Theological Review, 61:3-4. 167-209.

Dudra, S. (2017). Autokefalia i soborowość jako podstawy ustrojowe Prawosławia. W: Polityczne uwarunkowania religii – religijne uwarunkowania polityki, red. S. Dudra, R. Michalak, Ł. Młyńczyk, Zielona Góra. 229-242.

Ecumenical Patriarch Bartholomew’s Interview in "Vima" (Greek Newspaper): Full Interview. (2021), Greek Orthodox Archdiocese of America. [online] https://www.goarch.org/-/bartholomew-vima-interview, [04.07.2023].

Ermilov, P. (2016). Meletij IV. Pravoslavnaja Enciklopedija, 44. Moskva. 563-570.

Grijorios Zʹ. (2023). Katalogos Ikumenikon Patriarchon. [online] https://ec-patr.org/oikoymeniko-patriarxeio/istoria/diatelesantes-patriarxes/, [08.07.2023].

Jabłońska-Bonca, J. (2015). Problemy ze spójnością prawa i regulacjami pozaprawnymi a siła sprawcza państwa – zarys tematu. Krytyka Prawa, 7. 157-175.

Kałużny, T. (2008). Nowy sobór ogólnoprawosławny. Natura, historia przygotowań, tematyka. Kraków.

Kuźma, A. (2018). Wielki Sobór Kościoła Prawosławnego na Krecie w 2016 r. i jego ustalenia. Elpis, 20. 165-179.

Langrod, J. S. (1931). O autokefalii prawosławnej w Polsce. Studium z zakresu polskiej polityki administracji wyznaniowej. Warszawa.

Lozova, L. (2023). On Non-Violence, Defense, and Victory in the Context of the Russian Aggression against Ukraine. Public Orthodoxy. [online] https://publicorthodoxy.org/2023/05/17/on-non-violence-defense-and-victory-in-the-context-of-the-russian-aggression-against-ukraine/, [11.07.2023].

Ławreszuk, M. (2009). Prawosławie wobec tendencji nacjonalistycznych i etnofiletystycznych. Warszawa.

Ławreszuk, M., Makal, P. (2021). Współczesne prawosławne prawo kościelne – problemy związane z systematyzacją i materiałami źródłowymi w języku polskim. Elpis, 23. 127-135.

Mauro, J.P. (2022). Patriarch Kirill says Russian soldiers who die in Ukraine have sins washed away. Aleteia. [online] https://aleteia.org/2022/09/27/patriarch-kirill-says-russian-soldiers-who-die-in-ukraine-have-sins-washed-away/, [11.07.2023].

Meletios Dʹ. (2023). Katalogos Ikumenikon Patriarchon. [online] https://ec-patr.org/oikoymeniko-patriarxeio/istoria/diatelesantes-patriarxes/, [08.07.2023].

Miletich, S. (2006). Behind the Sourozh Phenomenon: Spiritual Freedom or Curtural Captivity? Meletios Metaksakis, Metropolitan, Archbishop, Pope and Patriarch. Orthodox England. [online] http://www.orthodoxengland.org.uk/meletios.htm, [06.07.2023].

Moss, V. (2015). Patriarch Cyril, abortion, gays and the goddess Aphrodite, Academia, [online] https://www.academia.edu/25959469/PATRIARCH_CYRIL_ABORTION_GAYS_AND_THE_GODDESS_APHRODITE, [11.07.2023].

Milash, N. (2001). Pravila Pravoslavnoj Cerkvi s tolkovanijami Nikodima episkopa Dalmatinsko-Istrijskogo. Moskva. t. I-II.

Nikolaj (Velimirovich). (2006). Tvorenija svjatitielja Nikolaja Serbskogo (Velimirovicha). t. III. Duhovnoe vozrozhdenie Evropy. Moskva.

Pańkowski, J. (2010). Aktualny stan przygotowań do soboru panprawosławnego. Elpis, 12/21-22, 163-175.

Papathomas, G. D. (2006). In the age of the Post-Ecclesiality: The emergence of post-ecclesiological modernity, [online] http:/www.orthodoxa.org/GB/orthodoxy/theology/Post-Ecclesiality.pdf, [ 19.07.2023].

Patriarch of Moscow: Any Russian soldier who dies in the war in Ukraine is forgiven for his sins. (2023). Orthodox Times, [online] https://orthodoxtimes.com/patriarch-of-moscow-any-russian-soldier-who-dies-in-the-war-in-ukraine-is-forgiven-for-his-sins/, [11.07.2023].

Płoński, R. (2009). Tomosy z 1924 i 1948 roku nadające status autokefaliczny Polskiemu Autokefalicznemu Kościołowi Prawosławnemu: ich wydźwięk historyczno-kanoniczny. Studia Warmińskie, XLVI. 153-171.

Pulka, Z. (2015). Założenie spójności semantycznej systemu prawa w klaryfikacyjnej teorii wykładni. Przegląd Prawa i Administracji, CII. 209-233.

Schmemann, A. (1964). Problems of Orthodoxy in America. The canonical problem. St. Vladimir’s Theological Quarterly, vol. 8. nr 2. 67-84.

Shemliuk, K. (2019). How Phanar came from the primacy of honor to the primacy of power. [online] https://spzh.news/en/istorija-i-kulytrua/63053-kak-fanar-doshel-ot-pervenstva-chesti-k-pervenstvu-vlasti, [19.07.2023].

Shirin, A. (2023). The Russian-Ukrainian War is Now a Theological Crisis. Public Orthodoxy. [online] https://publicorthodoxy.org/2023/04/20/the-russian-ukrainian-war-is-now-a-theological-crisis/, [11.07.2023].

Tofiluk, J. (1999). O przygotowaniach do Soboru Wszechprawosławnego. Elpis, 1/1. 69-84.

Znosko, A. (1973). Prawosławne prawo kościelne. Część I. Warszawa.

Published

2023-09-11

How to Cite

Ławreszuk, M. (2023). Changes in the Constantinopolitan interpretation of the right to grant autocephaly. Elpis, (25), 5–23. https://doi.org/10.15290/elpis.2023.25.01

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.