The Way of a Pilgrim as an introduction into the hesychastic spirituality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15290/elpis.2021.23.01

Keywords:

hesychasm, the unceasing prayer, compunction, the Philokalia, the spiritual father

Abstract

The Way of a Pilgrim was written by an unknown author originated from the second half of the 19th century. This work, which has been very popular in the Orthodox world, is an introduction to the Eastern Christian hesychastic spirituality. This book is a story about the pilgrimage of a Russian peasant to various sanctuaries and monasteries in the Russian Empire. The pilgrim, with the help of his elder – the spiritual father, explores the secret of the unceasing prayer. He draws God’s wisdom from the Holy Scriptures and the Philokalia. When the pilgrim meets various people on his way, he talks to them about prayer and shares with them his own experience of God’s prayer. The article carried out an analysis of the main issues of the Way of a Pilgrim, namely: the introduction into the Jesus prayer, the transforming power of the Word of God, the fight against passions, and the importance of spiritual guidance in the life of every Christian.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Averincev, S. (2005). Isihazm. W: Sofiâ-Logos-Slovarʹ (s. 234-235) Kiev: Duh ì Lìtera.

Balʹtazar, G.U. fon. (2015). Varta vìri liše lûbov, (N. Komarova, Perekl.). Kiïv: Duh ì Lìtera 2015.

Behr-Sigel, E. (2018). Miejsce serca. Wprowadzenie w duchowość prawosławną. (A. Kocot, Tłum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bułgakow, S. (1992). Prawosławie. Zarys nauki Kościoła prawosławnego. (H. Paprocki, Tłum.). Białystok-Warszawa: Orthdruk-Formica.

Cieślik, I. (2005). Starcy Pustelni Optyńskiej. Kraków: Wydawnictwo Homini.

Cyrulski, M. (2011). Wstęp. W: Opowieści pielgrzyma. Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów.

Drączkowski, F., Modzelewska, B. (1989). Filokalia. W: L. Beńkowski (red.) Encyklopedia Katolicka (t. V, s. 230-231). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Evdokimov, P. (1962). Sacrement de l’Amour: le Mystère conjugal à la lumière de la Tradition orthodoxe. Paris: Editions de l ‚ Epi.

Guillet, J. (1994). Błogosławieństwo. (K. Romaniuk, Tłum.). W: X. Leon-Dufour (red.), Słownik teologii biblijnej (s. 78-85). Poznań: Pallotinum.

Klimak, Jan (2016). Drabina Raju. (W. Polanowski, Tłum.). Kęty: Wydawnictwo: Marek Derewiecki.

Lesniewski, Ch. (2016). Clés spirituelles pour une plénitude de vie. Thérapie chrétienne au service de l’homme contemporain. (Colette Courtoy, Traduit). Nouan-le-Fuzelier: EdB.

Leśniewski, K. (2002). Prawosławna duchowość. W: M. Chmielewski (red.), Leksykon duchowości katolickiej (s. 701-713). Lublin-Kraków: Wydawnictwo „M”.

Leśniewski, K. (2006). „Nie potrzebują lekarza zdrowi...” Hezychastyczna metoda uzdrawiania człowieka. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Leśniewski, K. (2008): Opowieści pielgrzyma jako książka o wolności w Bogu. W: S. Pawłowski (red.), Różnić się w zgodzie. Księga pamiątkowa dedykowana Księdzu Profesorowi Leonardowi Górce SVD z okazji 40-lecia pracy naukowo-dydaktycznej (s. 333–348). Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Leśniewski, K.(2008). Duchowość hezychastyczna – wczoraj i dziś. W: (H. Paprocki (red.). Wiara i poznanie: księga pamiątkowa dedykowana jego eminencji profesorowi Sawie (Hrycuniakowi) prawosławnemu metropolicie warszawskiemu i całej Polski. (78-95). Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Misijuk, W. (2014). Przewodnictwo duchowe w monastycyzmie prawosławnym. Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska.

Nenarokova, M. (2005). «Otkrovennye rasskazy strannika duhovnomu svoemuotcu»: stilizaciâ v duhe romantizma W: N. Višnevskaâ, E. Saprykina (red.), Romantizm. Večnoe stranstvie (s. 290-306). Moskva: Nauka.

Opowieści pielgrzyma (2011). (M. Cyrulski, Tłum). Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów.

Pentkovskij, A. (2010). Kto napisal «Otkrovennye rasskazy strannika». Žurnal Mosovskoj Patriarhii, (1), 55-59.

Pentkovskij, A. (2018). Istoriâ teksta i avtor «Otkrovennyh rasskazov strannika». Bogoslovskie trudy, (47-48), 343-449.

Rabiej, S. (1993). Hezychazm. W: J. Walkusz (red.), Encyklopedia Katolicka (t. IV, s. 831-832). Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Špidlík, T. (2000). Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka. (J. Dembska, Tłum.). Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów.

Uer, K. (2009). Pravoslavna Cerkva. (N. Rogačevsʹka, Pereklad). Kiïv: Duh ì Lìtera.

Vilken, R. L. (2015). U pošukah obliččâ Božogo. Vvedennâ u bogoslov`â rannʹoï Cerkvi. (T. Timo, Perekl.). Lʹvìv: Vidavnictvo Ukraïnsʹkogo katolicʹkogo unìversitetu.

Ware, K. (2003). Módlcie się nieustannie: ideał ustawicznej modlitwy we wschodnim monastycyzmie (W. Misijuk, Tłum.). W: K. Leśniewski, W. Misijuk (red.), Królestwo wnętrza. (s. 113-129). Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska.

Ware, K. (2011). Milczenie w modlitwie: znaczenie hezychii (W. Misijuk, Tłum.). W: K. Leśniewski, W. Misijuk (red.), Tam skarb twój, gdzie serce twoje... (s. 125-149). Lublin: Prawosławna Diecezja Lubelsko-Chełmska.

Werbiński, I. (2013). Duchowa droga chrześcijanina odczytana w publikacji Opowieści pielgrzyma. Studia Wrocławskie, (15), s. 49-60.

Wiseman, J. A. (2009). Historia duchowości chrześcijańskiej. (A. Wojtasik, Tłum.). Kraków: Wydawnictwo WAM.

Yannaras, Ch. (1984). The Freedom of Morality. (E. Briere, Transl.). Crestwood NT.

Zelinskij, V. (2008). Družba kak duhovničestvo W: K. Sigov (red.), Družba: ee formy, ispytaniâ i dary. Uspenskie čteniâ (s. 51-60). Kiïv: Duh ì Lìtera 2008.

Published

2021-09-23

How to Cite

Saszko, I. (2021). The Way of a Pilgrim as an introduction into the hesychastic spirituality. Elpis, (23), 9–17. https://doi.org/10.15290/elpis.2021.23.01

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.