Nr 19 (2017)

					Pokaż  Nr 19 (2017)
Opublikowane: 2017-12-20

Artykuły

  • Mistyczne znaczenie ognia

    Paweł Gocko
    9-13
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.01
  • Technologiczne aspekty rekonstrukcji wnętrza cerkwi Zwiastowania NMP w Supraślu

    Adam Musiuk
    15-19
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.02
  • Cerkiew prawosławna w carskiej Rosji

    Antoni Mironowicz
    21-27
  • Rodzina, duchowny i ich miejsce przy umierającym człowieku

    Marek Ławreszuk
    29-33
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.04
  • Bizantyjski Neoplatonizm i Zachodnia średniowieczna mistyka: wspomnienia chrystologii Maksyma Wyznawcy w mistycznej doktrynie Bernard z Clairvaux

    Александр Тимофеев
    35-42
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.05
  • Spory o patriarchat symbolem zakończenia epoki synodalnej w dziejach Rosyjskiej Cerkwi Prawosławnej początków XX wieku

    Kamila Pawełczyk-Dura
    43-50
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.06
  • Działalność szkoły brackiej w Mohylewie od II połowy XVI wieku do XVIII wieku

    Marcin Mironowicz
    51-58
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.07
  • Przegląd niekanonicznych prawosławnych jurysdykcji regionu nowosybirskiego

    Павел Бочков
    59-66
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.08
  • Nauczanie staroobrzędowców pomorskich w kwestiach odnoszących się do śpiewu cerkiewnego

    Daniel Sawicki
    67-78
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.09
  • Cisza w nabożeństwie prawosławnym

    Marek Ławreszuk
    79-84
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.10
  • Sąd cerkiewny nad Stefanem Zyzanią w kontekście stosunków wiernych i hierarchii prawosławnej w Rzeczypospolitej u schyłku XVI wieku

    Natallia Harkovich
    85-95
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.11
  • „Nie dawajcie miejsca diabłu!” (Ef 4,27) Walka duchowa w ascetycznym doświadczeniu pierwszych mnichów ruskich na podstawie Pateryka Kijowsko-Pieczerskiego

    Irena Saszko
    97-105
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.12
  • Żeby ośmielić się tworzyć trzeba mieć odwagę myślenia. Czyli ikonografia prof. Jerzego Nowosielskiego jako wyraz świadomości religijnej

    Tomasz Tarasiuk
    107-112
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.13
  • Kulturowe i duchowe dziedzictwo narodów bałkańskich w kontekście dokumentów UNESCO ze szczególnym uwzględnieniem serbskiej slavy

    Magdalena Ickiewicz-Sawicka
    113-119
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.14
  • Restytucja patriarchatu na Soborze Lokalnym Rosyjskiego Kościoła Prawosławnego (1917-1918)

    Jarosław Szczur
    121-126
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.15
  • Działalność oświatowa biskupa Laurencjusza (Gorki) na Wiackiej ziemi

    Василий Сахаров, Людмила Сахарова, Владимир Помелов
    127-131
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.16
  • Św. Paisjusz (Wieliczkowski) i duchowe skarby św. Góry Atos dla Rosji

    Tomasz Kuprjanowicz
    133-137
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.17
  • Szesnastowieczne pobizantyńskie freski z Supraśla w świetle dokumentacji konserwatorskiej – historia zniszczeń

    Krystyna Stawecka
    139-147
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.18
  • Związki kulturowe monasteru supraskiego z kulturą serbską w XVI wieku

    Antoni Mironowicz
    149-168
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.19
  • Zarys nauki o sakramentach w Kościele prawosławnym i rzymskokatolickim

    Andrzej Baczyński
    169-179
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.20
  • O liczbie cyrylickich starych druków tetraewangelii ze Lwowa

    Jerzy Ostapczuk
    181-189
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.21
  • Sztuka modlitwy w doświadczeniu filokalistycznym Emiliana (Vafeidisa) Simonopetrity

    Andrzej Borkowski
    191-200
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.22
  • Biznes i moralność: sprzeczność czy współbrzmienie

    Rostislav Yarema
    201-206
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.23
  • Towarzystwo im. Michała Kaczkowskiego

    Sergiusz Matwiejczuk
    207-210
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.24
  • Zjawisko dobroczynności w Rosji: cechy charakterystyczne

    Rostislav Yarema
    211-216
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.25
  • Teologiczna ocena gospodarki lub Ekonomika oczami prawosławnego teologa

    Sergej Ivanov; David Rahimov
    217-222
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.26